Tuesday, August 24, 2010

jahit jangan tak jahit..

2 bulan lepas, saya dengan tidak semena-mena membeli mesin jahit di kedai lsn.mesin yan dibeli adalah jenama brothers NV30. saya tiba-tiba je berperasaan untuk membeli mesin jahit. Dengan harapan dapat menjahit sendiri baju, kain langsir, tudung dan sewaktu dengannya..Hehe minat menjahit memang dah lama tapi bak kata orang tu..takde drive untuk kearah itu.Kadang2 saya memberi diri sendiri alasan yang tak ada mesin jahitlah..tak ada masa.. tak ada itu, tak ada ini..hehe common 'pulau alasan' yang manusia create kan.. :D

Saya macam tu lah..mula mula cakap tak ada mesin..macammana nak jahit..bila dah beli mesin, dekat sebulan mesin tu tersadai dekat atas meja.jangan cakap nak menjahit, bukak kotak pun tidak..teruk kan..manalah en hubby tak marah..(ok boleh imagine sendiri mcmana kena marah dengan suami)Hehehehe

selepas sakit telinga kena sekolah dengan en hubby, saya pun bukalah kotak mesin tu..bukak kotak jer..tak mula pun jahit..kali ape pulak???kali ni pulau alasan kata "takde benanglah pulak". Hmmmm sigh :(

Berkat mak dan abah datang melawat...dekat 2 minggu jugaklah lepas buka kotak, baru saye membeli benang...hehe..sebenarnye mengambil peluang sementara mak ada kat rumah...nak ajak mak menjahit..hehe jahit ape? oohhh saye ade kain langsir lama masa kawen yang sangan panjang..dulu kain tu digunakan untuk cover dinding dalam bilik mempelai..hehe daripada kain langsir tu tak terpakai..saya jahit dua lapis ke bahagian dalam untuk menjadikannya lebih pendek..hehe boleh guna untuk jadi langsir tingkap saya..hehehehe recycle...tak membazir..membazir kan amalan syaitan.. hehe (tapi nak bgtau satu rahsia, ade 5 helai kain tu..saya jahit satu jer..lagi 4 mak yang jahit..bahahahahah)


Berkat bulan Ramadan pulak..ahad lepas masa otw dr kampung ke bangi..saya singgah tangkak..hehe beli langsir baru untuk tingkap...tingkap jer dulu sebab sliding door ingat nak carik2 idea dulu..(hehe mlm td masa pegi beli benang utk langsir baru..dah dapat idea utk sliding door kat kedai langsir tu..hehe ciplak idea kedai langsir sket...)

dan.......................pagi tadi lepas sahur..Alhamdulilah bermula secara resminya aktiviti menjahit lansir raya saya.. :D :D :D.... suke suke suke..

No comments:

Post a Comment